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탄력적인 공급망 구축을 위한 3가지 조언

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by 김편 2012. 5. 19. 16:01

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원문. 마이클 립튼, SAP
번역. 박주영 인턴기자

 

CLO TIP 요즘 기업들은 불안정한 수요와 복잡하고 신속한 변화로 인해 공급망관리에 어려움을 겪고 있다. 수요측면에서는 고객의 수요가 지속적으로 증가하고 상위 계층에서의 이윤창출 기회를 기업에게 주고 있다. 그러나 오늘날 공급망은 전 세계 네트워크 확장으로 인해 가시성과 의사결정 시간 부족으로, 신속하고 정확한 계획 및 실행을 어렵게 하고 있다. 그렇다면 탄력적인 공급망을 갖추기 위한 방법들은 어떤게 있을까? 그 해답을 찾아본다.

 

'신속한 반응의 필요성.' 최근 공급망 관리자들 사이에서 자주 쓰이는 단어다. 그만큼 예측불허의 시대에 안정된 공급망 구축을 위해 얼마나 기업들이 신속하게 대응해야 한다는 점을 꼬집고 있다. 이 문제를 짚고 넘어가지 않는다면 고객 서비스에 부정적 영향을 끼칠 것이다. 리드타임과 재고 수반비용 그리고 제품 폐기 비용의 증가를 야기하기 때문이다. 해답은 협력적이고 수요에 기반을 둔 계획 프로세스를 만드는 것이다. 이는 파트너의 중요 재고 수준을 가시화하고, 신속한 재 계획 능력으로 실제와 이론상의 수요 혹은 공급의 변화가 어떻게 주문 충족률에 영향을 끼치는지를 파악하고 수정된 계획을 빨리 실행하는 능력을 갖추는 것이다. 다음 3가지 주요 실천방안을 통해 기업은 수요에 기반을 둔 공급망을 갖출 수 있을 것이다.

 

1. 협업을 통한 가시화
 개발 경제 상황에서 기업은, 비용과 위험은 절감하면서 혁신과 고객 서비스 그리고 반응성은 높여야한다. 이러한 균형을 맞추기 위해 당신은 비용이 낮은 지역에서 사업을 수행하고, 세계 공급자들과 강력한 유대관계를 맺으며, 비 전략 사업은 아웃소싱을 할 수 도 있다. 그러나 이 와중에도 당신은 계획과 실행에 있어 가시성과 반응성을 높여야 한다.
이는 고객과 공급자 그리고 계약 제조업자들과 협력적인 관계를 필요로 한다. 협력적 관계를 만드는 것이 항상 쉽지만은 않다. 예를 들어, 제한된 기술 능력을 가지고 있는 공급자와 관계를 맺는 것은 비용이 많이 들고 복잡하며, 시간낭비일 수도 있다. 전화, 팩스, 이메일은 커뮤니케이션에서 가장 보편적인 방법이다. EDI(Electronic Data Interchange)는 신뢰할만한 커뮤니케이션 방법이지만, 비용문제 때문에 대량 주문의 상황에서만 효율성을 발휘한다. 그러면 어떻게 당신의 파트너가 당신의 내부 프로세스에 자연스럽고 효율적이며, 비용 효과적이게 참여할 수 있게 하는가?

2. 네트워크상의 재고 최적화 
적절한 재고를 가지고 있는 것은 수요에 기반을 두는 어떠한 기업에게도 필수적이다. 변동이 심한 수요를 가지고 있는 복잡한 공급사슬 상에서 예상 계획을 짜고 수행하기 위해서는, 기업은 공급, 생산 그리고 수요의 다양성 위험을 보완하기 위한 완충 재고를 가지고 있어야 한다. 물론, 재고를 가지고 있는 것은 비용을 수반한다. 그러니 너무 적은 재고는 비싼 결품 비용과 고객 서비스 문제를 발생시킨다. 동시에, 너무 많은 재고는 “초과 혹은 폐기”비용을 발생시키는 데 특히 오늘날과 같이 경쟁이 치열하고 제품의 수명 주기가 짧은 경우에는 더욱 그러하다.


재고를 효과적으로 관리하기 위해서 기업은, 기술과 도구를 최적화 하여 공급 사슬 운영 목표와 데이터를 동기화 하고 신속하고 정확한 재고 결정을 내리는데 필요한 통찰력을 얻어야 한다.


가장 좋은 기술은 수요의 다양성과 재고비용, 리드타임, 고객 서비스 정책과 공급의 다양성 모두를 고려하여 재고 수준을 결정하는 것이다.

 

3. 빠른 계획을 통해 시행하는데 걸리는 시간을 줄여라.
수요에 기반을 둔 공급사슬을 만드는데 또 하나의 필수 요건은, 빠른 계획 수립과 가설 분석을 통해 공급자와 고객으로부터 얻은 최신 정보에 기초하여 공급과 수요의 균형을 재조정하는 것이다. 이를 통해 변화하는 수요에 빠르게 대응할 수 있게 된다.


공급 사슬 계획자 혹은 고객 서비스 관리자로서, 당신은 다음과 같은 결정을 매일 할 것이다. “내가 주문 증가를 위해 이 고객의 요구사항을 들어줄 수 있는가?” “공급 지연을 어떻게 조정할 것인가?” 혹은 “XYZ부품에 대한 접근권이 있는데, 이를 사용할 제품을 미리 홍보해도 되는 것일까?”


수요 기반 기업들은 변화에 따른 계획을 수정할 수 없는 상태를 최소화하기 위해 최종 결정을 가능한 미루려고 노력한다. 이러한 기업들은 실제로 제품의 주문 시기를 컨트롤하거나 최상의 수요 믹스를 위해 제조업체와 계약한다. 그 결과, 주문 충족률을 만족시키며 가용 재고와 수용 능력을 효율적으로 사용할 수 있게 된다. 궁극적으로 이러한 기업들은 상위 계층의 기회를 포착함으로써 이윤을 창출하고 고객서비스를 개선하며 재고를 줄이고 결품률을 줄이게 된다.

 

 


3 Best Practices to Improve Planning and

Collaboration Across Your Supply Network
Michael Lipton,,SAP
 
Companies operating supply chains today are squeezed between a demand side that is increasingly volatile and a supply side that is increasingly complex and difficult to change quickly. On the demand side, customer expectations are growing steadily, and upside revenue opportunity is there for companies that can respond to it. Yet, today’s supply chains are often spread across global networks in which lack of visibility and long decision-making time make it difficult to plan and execute with speed and precision. In this reality, it’s no surprise that the “need for responsiveness” often appears as a top pain point in numerous surveys of supply chain executives.


Not addressing these issues can negatively impact customer service, inflate lead times, and increase inventory carrying costs and product obsolescence. The answer is to establish a highly collaborative, demand-driven planning process, with visibility into partners’ critical inventory levels, the capability to replan quickly to understand how real or hypothetical changes in demand or supply affect the ability to fulfill orders, and the ability to quickly execute changes to the plan, often through collaboration with partners across a distributed network.


To address these issues, companies are evolving to become more demand-driven by focusing on three critical success factors:


 
1.Improve Visibility Through Collaboration
In a challenging economic environment, you must reduce cost and risk while increasing innovation, customer service, and responsiveness. To achieve this balance, you can, for example, conduct business in areas where costs are lower, develop stronger relationships with global suppliers, and outsource nonstrategic activities. But when doing so, you still have to maintain visibility and responsiveness in planning and execution.
This requires collaborative relationships with customers, suppliers, and contract manufacturers. Developing collaborative relationships is not always easy. For example, connecting with a supplier that has limited technical capabilities can be costly, complicated, and time-consuming. Telephone, fax, and email are the most common methods of communication. Electronic data interchange (EDI) is a reliable communication channel, but it is cost-effective only in high-volume situations. How, then, can you get your partners to connect to your internal processes automatically, efficiently, and cost-effectively?
Best-practice collaboration models have emerged across three different dimensions: Visibility collaboration, Planning collaboration, Execution collaboration

 

2. Optimize Inventory Across Your Network
Carrying appropriate inventory levels is essential for any demand-driven company. To plan and execute predictably across extended, complex supply chains in the face of volatile demand, companies must have sufficient inventory at critical stages of the supply chain as a hedge against supply, production, and demand variability. Of course, carrying inventory costs money, but too little inventory can result in expensive stockouts and customer service issues. At the same time, too much inventory can result in expensive “excess and obsolete” write-offs, especially in today’s world of fierce competition and short product life cycles.
To manage inventories effectively, organizations need optimization techniques and tools that can analyze existing data to synchronize supply chain operational targets and obtain the insight needed to make rapid, informed inventory decisions. Best-in-class techniques include establishing inventory levels as a function of demand variability, understanding inventory costs and lead times, knowing customer service poli­cies, and taking supply variability into account. 


 
3. Shrink Your Time-to-Action with Responsive Planning
Also integral to achieving a demand-driven supply chain is the ability to do high-speed replanning and what-if analysis so that you can rebalance supply and demand based on the latest information from suppliers and customers. This responsive planning enables you to react quickly to changing needs.
As a supply chain planner or customer service manager, you make various decisions every day, such as: “Can I honor this customer’s request to increase its order?”; “How do I adjust to a delayed supplier shipment?”; or “I have an excess of XYZ component; can I promote a product that will consume it?”

Demand-driven companies strive to reduce their “frozen period” ? that is, the horizon in which plans cannot be changed ? to make final build decisions as late as possible to address these types of changes. These companies control the actual moment of order launch to the plant or contract manufacturer to capture the best demand mix. As a result, order commitments are met, and available stocks and capacities are utilized efficiently. Ultimately, these companies can then benefit from enhanced revenues due to captured upside opportunities, improved customer
service, lower inventory levels, and fewer inventory write-offs.

*** 구독문의 02 3282 3850 (이명순 대리)

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