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페덱스 위기경영 "마른 수건도 더 쥐어짜라"

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by 김편 2012. 12. 30. 11:11

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희망퇴직 통한 대규모 구조조정 시사

글. 전수윤 인턴기자


[CLO] 얼마 전, 글로벌 물류업체인 페덱스(FedEx)가 비용절감을 위한 중장기 계획을 발표했다. 주요 골자는 비용절감을 통해 3년 안에 연간 수익을 10억원으로 증가시킨다는 것이다. 


페덱스 회장이자 CEO인 프레드 스미스는 대부분의 변화가 페덱스 특송과 물류서비스 분야에서 이루어질 것이라고 말했다. 특히, 그는 “페덱스 그라운드와 페덱스 특송의 장점을 결합시킬 것”이라는 의미심장한 말을 덧붙였다. 


페덱스는 효율성 증대와 서비스 재배치를 통해 비용 구조전체를 변화시킬 계획을 세우고 있다. 기업의 전체적인 전략이 기업의 규모 성장과 수익 증가 간의 적당한 균형을 맞추는 것과 밀접하게 연관되어 있다늠 점에 착안한 것이다.


이에 대해 월스트리트 저널은 페덱스의 비용절감 노력과 관련해 언론에 발표한 것 이외의 또 따른 분석을 내놔 흥미를 끌고 있다. 월스트리 저널의 보고서에 따르면 다음과 같은 요소들이 페덱스 비용절감 플랜의 주요 핵심이라고 설명했다. 


1) 5000대의 수송 트럭 교체를 포함해 기업의 국내외 네트워크를 재배치함으로써 7억 달러의 비용이 소모될 것이다 

2) 전용 운송기를 최신 기종으로 전환함으로써 3억 달러의 지출이 발생할 것이나 비영업부서의 기능들을 통합함으로써 4억을 획득할 수 있을 것이다 

3) 국내 특송 픽업 지역들과 몇몇 국제 항공기 운송 루트를 통합할 계획이다. 

4) 유럽지역의 확장과 함께 가격 재조정과 기업 내부 수익 관리를 통해 총 1억 5천 달러의 비용 절감이 이루어질 것이다. 


월스트리트 저널에 따르면 페덱스는 특송(express)부서에서 16억 달러에 가까운 이익의 증가를 기대하고 있다. 월스트리트 저널의 데이브 브론젝(Dave Bronczek)은 “고객들이 배송량을 줄이고 있고, 고급 서비스 시장의 수요는 낮아지고 있기 때문에 이러한 시장 변화에 맞추어 물류기업은 효율성과 수익성에서 경쟁력을 가질 수 있도록 세부 계획을 수정해야만 한다.”라고 말했다.


플로리다에 본부를 두고 있는 소화물 컨설팅회사 햄스테드(Hempstead)의 올랜도 지사장인 제리 햄스테드(Jerry Hempstead)는 “페덱스가 특송 분야를 변화시킴으로써 비용 절약을 획득하고 경쟁으로 인한 불이익을 막는데 많은 도움이 될 것”이라고 말했다. 그는 또한 “새로운 트럭을 구매하는 데에 비용이 들기는 하지만 페덱스가 교체한 트럭이 더 연료 효율적이라는 점에서 장기적인 관점의 이득을 얻게 될 것”이라며 “물론 트럭과 몇몇 운행기를 퇴출시키는 것과 연관해 세금 상의 이익도 얻을 것”으로 내다봤다. 


햄스테드는 희망퇴직에 관해서도 “직원들을 줄이는 것이 페덱스의 대차대조표에 엄청난 변화를 가져올 것”이라고 말했다.  그는 또 “이것이 페덱스에서 가장 중요한 프로젝트일 것이라고 짐작된다”며 “시장이 더 나은 방향으로 변화할 기미가 보이지 않는 상황에서 페덱스는 현재 많은 경력자들을 데리고 있고 재정적으로 부담이 될 것이 분명하다.”고 설명했다.



Report offers up further details on cost reduction efforts at FedEx

By Jeff Berman


Earlier this week, global transportation and logistics bellwether FedEx announced its awaited plans to reduce costs, announcing a goal of an annual profitability improvement of $1.7 billion over the next three years, with the majority of benefits to be achieved by fiscal 2015. As reported in LM, FedEx Chairman, President, and CEO Fred Smith that much of the improvements will stem from FedEx Express and FedEx Services cost reductions, coupled with the “combined strength” of FedEx Ground and FedEx Express. Smith said that FedEx is revamping the cost structure through a combination of cost reductions, efficiency improvements, and service repositioning. He added that the company’s overall strategy is closely tied to effective yield management and striking the right balance between volume growth and yield improvements. A report in the Wall Street Journal shed some additional light on the company’s cost reduction efforts that were not publicly disclosed by the company. The WSJ report cited the following as some of the major components of FedEx’ plan:


1) $700 million of the target amount will come from reconfiguring the company’s domestic and international networks, including the replacement of 5,000 delivery trucks;

2) $300 million would come from modernizing its aircraft fleet, with $400 million gained from consolidating back-office functions; 

3) consolidating some domestic Express pickup locations and driving routes and combining selected international flights; and

4) $150 million in cost reductions from better pricing and yield management initiatives, including European expansion


FedEx is expecting nearly $1.6 billion of the profitability improvement to come from its Express division, according to the WSJ. “Customers in key markets have been shipping less, with lower demand for priority services,” said Dave Bronczek, president of the Express unit in the report. “We must implement a plan to compete effectively and profitably in this evolving market.”Other parts of the company’s cost reduction efforts which were previously disclosed by the company include a voluntary buyout plan, which was announced in August, and decisions to retire certain aircraft and modernize its Express fleet. Earlier this week, FedEx’ top executive Smith said there are various cost reduction efforts going on, with an improved information technology function to serve as a driver to reduce costs. Among the cost reduction efforts he cited were in selling, general and administrative (SG&A) expenses spread throughout company, with an emphasis on FedEx Services and FedEx. Jerry Hempstead, president of Orlando, Fla.-based parcel consultancy Hempstead Consulting, said that in regards to making changes on the Express side, FedEx is in a strong position in that it can make changes to its flight routes to obtain cost savings and not be at a competitive disadvantage. He also explained that trucks that FedEx replaces would be more fuel efficient although buying planes and trucks comes at a cost although there are some tax benefits associated retiring trucks and planes. 


*** 동 내용은 11월호 게재, 구독문의: 미디어케이앤 손현정 과장 (02 3282 3850)

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