원본: 앤드류 리즈
번역: 박주영 인턴기자
CLO TIP.
소비자 기반 소셜 미디어와 소셜 네트워크는 1990년대 중반부터 존재했다. 하지만 그들이 대중의 생활 속에 자리 잡기 시작한 것은 2000년대 중반 때부터이다. 예측성을 가진 소셜 네트워크 서비스를 판매와 마케팅 사업에 적용하기 시작하였으며 이는 네트워크를 이용해 고객층을 확보하는 경로를 만드는데 사용되고 있다. 그러나 엔지니어링과 제품개발에서도 소셜 네트워크를 제품의 피드백을 받아 품질 문제를 파악하거나 향후 제품에 대한 수요를 파악하는 수단으로 쓰이고 있다.
[CLO] 공급망은 다른 사업 군에 비해 소셜 미디어를 느리게 받아들이고 있다. 그러나 실무진들은 차츰 소셜 네트워크를 공급 기반을 관리하는 또 하나의 기회로 보기 시작했다. 그와 동시에, 소셜 네트워킹은 새로운 위기를 기업과 그들 공급망에 부여하고 있다. 어떠한 쪽이든, 공급망 관리자들은 그들이 더 이상 소셜 미디어나 소셜 네트워크를 무시할 수 없다는 것을 깨닫고 있다.
공급망 관계자들의 소셜 네트워크 인식현황
공급망에 소셜 미디어기 미치는 영향을 파악하기 위해, Supply&Demand Chain Executive는 온라인 구독자들을 대상으로 간단한 설문조사를 하였다. 조사의 결과는 많은 사용자들이 하루에 한번 이상 접속하는 소셜 미디어 사이트인 페이스북의 공동창립자인 마크 주커버그에게 큰 위안이 될 것이다.
반면 경력 포털 사이트 링크드인(LinkedIn)은 가장 인기 있는 사이트였는데, 거의 절반에 가까운 응답자들이(49%) 일주일에 적어도 몇 번 이상은 그 사이트를 방문한다고 답했다. 사실, 전문적인 목적으로 사용하는 소셜 네트워크 사이트 Top 3를 뽑아 달라고 했을 때, LinkedIn이 1위를 차지했으며 76%의 응답자가 그렇게 대답했다. 페이스북은 41%로 2위를, 트위터는 34%로 뒤를 이었다.
또한 우리는 소셜 미디어 웹 사이트를 사업상 수단으로 사용하는 주된 이유에 대해 질문했다. 예상했겠지만, 가장 많은 답변은 “개인적인 커리어 개발” (56%의 응답자)이었다. 그러나 절반 이상(54%)의 사람들이 “동료들과 교류하거나 관련 비즈니스 이슈를 논의하기위해” 그리고 “시장 상황이나 트렌드 조사를 위해” 소셜 미디어 활동을 한다고 말했다. 다소 놀라웠던 점은 “고객이나 공급자들과 외부적 만남” 그리고 “새로운 공급자 탐색”과 같은 외부적 활동이 “회사 내 상호교류” 혹은 “나의 부서나 분야 내에서 상호교류”와 같은 내부적인 활동보다 더욱 주된 것으로 드러났다.
개인적인 전문성 개발에 대한 관심은 소셜 미디어가 개인의 커리어 개발에 미치는 중요성에 관한 질문의 답변에서 명확히 들어났다. 소셜 네트워킹 사이트가 여전히 다소 생소하지만, 1/3 이상의 (36%)의 응답자들이 그 사이트가 그들의 커리어에 “매우 중요하다”고 답했으며 다른 1/3 (33%)의 응답자들은 “다소 중요하다.”고 답했다. 7%의 응답자만이 그 사이트가 그들의 커리어에 “전혀 중요하지 않다”고 답했다.
이러한 수치들은 “미래에 소셜 미디어의 사용이 업무에서 점차 증가할 것이라고 보는가?”에 대한 답변에서 더욱 극명히 드러난다. 10명중에 4명꼴로 (38%) 직장에서 소셜 미디어 사이트의 사용이 “상당히 증가할 것”이라고 대답했다. 43%가 “다소 증가할 것”이라고 답했다. 어떤 누구도 미래에 사용량이 줄어들 것이라고 대답하지는 않았다.
Make the Social Network Work for the Supply Chain
by Andrew Reese
Consumer-oriented social media and social networks have existed since the mid-1990s, but they only entered the broad public consciousness in the mid-2000s. Business use of social networks, predictably, started with Sales and Marketing, which have tended to view the networks as yet another channel for connecting out to customers. But Engineering and Product Development, too, have made use of social networks as tools for gathering consumer feedback on products to detect quality issues or to understand features in demand for future products.
Supply Chain has been slower to embrace social media. But supply chain practitioners increasingly are coming to see opportunities to leverage social networks as another tool for managing the supply base. At the same time, social networking opens up new risks for enterprises and their supply chains. Either way, supply chain executives are finding they can no longer afford to ignore social media or social networks.
Social Media - The Survey
To understand the impact that social media are having on the supply chain, Supply & Demand Chain Executive conducted a quick survey of a slice of its online readers. The results also might be comforting for Mark Zuckerberg, co-founder of Facebook, which drew the greatest number of users who frequented a social media site more than once a day. The career-oriented LinkedIn, on the other hand, proved most popular of the sites, with nearly half of the respondents (49 percent) visiting the site at least several times a week. (See Figure 1, page 42.) In fact, when asked to name the top three social networking sites they used for professional purposes, LinkedIn came out on top, cited by 76 percent of the respondents. Facebook ranked second at 41 percent, while Twitter “followed” (pun intended) at 34 percent.
We also asked about the primary business reasons for using social media Web sites. Not surprisingly, the most commonly cited reason was “personal career advancement” (cited by 56 percent of respondents). But just over half (54 percent) also cited “interacting with peers to discuss relevant business issues” and “research market conditions or trends” as important drivers behind their social media activity. What was somewhat surprising was that respondents more frequently cited externally focused activities like “external engagement with customers,” “external engagement with suppliers” and “research/search for new suppliers” than more internally focused activities like “cross-functional engagement within my company” or “internal engagement within my department/function.”
The focus on personal professional advancement was evident in responses to the question about the importance of social media to one’s career. While social networking sites are still relatively new, more than one-third (36 percent) of respondents said that the sites were “very important” to their career, and another third (33 percent) said that sites were “somewhat important.” Just 7 percent said that the sites were “not at all important” to their careers. In comparison, 15 percent said that social media were “very important” to performing one’s job, while 44 percent rated the new social tools as “somewhat important.” (See Figure 3.) Those figures are likely to rise in the future in light of the responses to the question, “How do you see your use of Social Media tools as part of your job increasing in the future?” Four in 10 (38 percent) respondents said that their use of the tools on the job would be “increasing significantly,” while 43 percent responded “somewhat increasing.” Notably, no one saw decreasing use of social media for the job in the future.
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