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식료품 공급망 내 격차를 줄이는 세가지 방법

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by 김편 2011. 8. 8. 12:09

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Huffpost World: Danielle Nierenberg
번역: 박주영 인턴기자

[CLO] 월드워치 연구소 프로젝트인 ‘Nourishing the Planet’에 따르면 농산물 생산은 세계의 식료품을 생산지인 농장에서부터 우리 가정의 식탁으로까지 오게 하는 시작 단계에 불과하다. 식료품 체인에서 또 다른 단계인 수확, 포장, 저장, 운송, 마케팅 그리고 판매 등은 그 농산품이 실제로 최종 소비자에게 도달할 수 있도록 해주는 중요한 요소들이다. 낮은 수확량이나 낙후된 경작 기술 보다는 이러한 단계별 활동 중에서 나타나는 비효율성이 식료품 부족이나 경작자에게 돌아가는 수입을 낮추는 원인이 된다.

UN 연구결과에 따르면 2050년까지 세계 인구가 9억 명에 육박할 것이라고 한다. 이는 전 세계 인구가 살아가는데 필수적인 식료품 체인의 중요성을 더욱 부각시키고 있다. 생산자와 소비자는 세계에서 공급되는 식료품 체인에서 식료품이 공정한 가격으로 거래되고 친환경적으로 경작될 수 있도록 하는데 중요한 역할을 수행한다.

월드워치 연구소의 로버트 엔젤맨은 “소수의 농부집단이 정확한 시간에 정확한 량을 주문하고 그들 소비자에게 직접 그들의 농작물을 파는 등의 더 좋은 생산 방법을 개발할 때, 그들은 세계 식료품 가격의 변동에 좀 더 탄력적으로 대응할 수 있게 되며 나아가 지역 사회 발전에도 도움을 주게 된다.”고 말했다.

사무엘 포매츠가 만든 “2011년 세계 현황 보고서(State of the World 2011)"의 사례에 따르면 잠비아의 옥수수 생산에서 농장 밖에서의 비효율성이 얼마나 크게 식료품의 안전을 위협하고 식료품의 부족을 야기하는지를 보여준다. 낙후된 시장 접근법과, 예측 불가능한 날씨 그리고 충분하지 못한 기반시설은 작은 규모의 농장조차 고위험을 가진 생계수단으로 전락하게 한다. 계절별 옥수수의 과잉 생산은 낮은 수확량만큼이나 해로울 수 있다.

과다한 생산량은 지역 시장을 포화상태로 만들며 지역 농부들은 그들의 제품을 팔기위한 대안 책을 찾기 어려워진다. 포매츠는 이 보고서에서 ”대부분의 농부들은 그들의 농작물을 언제 팔아야하며, 누구에게 팔아야 하는지에 대한 노련한 기술이 없다. 그들은 단지 먹고 살기위해 그것을 팔기에 절박한 것이다. 이 때문에 그들은 어떠한 가격이라도 받아들인다."고 말했다.

Nourishing the Planet의 연구에 따르면, 아프리카 사하라사막 이남지역과 전 세계의 다른 지역 내에서의 개혁이 시장 접근성을 높이고 농부들 간의 커뮤니케이션과 간단한 정보 기술발전을 더욱 활발하게 만들었다고 한다. 식료품 체인에 있어 이러한 개선사례들이 농부들이 공정한 가격을 받을 수게 하며, 나아가 식료품을 좀 더 효율적으로 유통할 수 있게 하여 식품 조달의 안정성을 높여주는 것이다.

Nourishing the Planet은 농업에 있어서 최근 공급사슬 내에 존재하는 격차(갭)를 극복하기위한 세 가지 방법들을 소개하고 있다.

[농부들 간의 협업] 우간다 테크노서브(Technoserve)라는 기관에서는 바나나 판매에 있어 시장 조건을 개선하기 위해 농부들과 협력하고 있다. 테크노서브는 개개인이 비즈니스 그룹을 형성할 수 있게 도와주어, 기술적 조언을 주고 판매에 있어 단체로 할 수 있게끔 도와준다. 이러한 협업은 거래비용을 절감시켜주고 농부들의 농작물 시장을 도와주며, 대형 생산업자들과도 효과적으로 경쟁할 수 있도록 해준다. 2만 명 이상의 농부들이 현재 이 프로젝트에 참여하고 있다. 미국 농부들 또한 판매 효율성과 공정 가격 형성을 위해 협력하고 있다. 체서피크만 지역 내 단체인 ‘프레쉬팜(FRESHFARM) 마켓‘은 그 지역 농부들이 협업하고 시장을 형성하여 그들의 제품을 팔 수 있도록 도와주는 보호막 역할을 하고 있다.

[시장의 투명도 높이기] 케냐의 수도인 나이로비에서는 농부들에게 실시간 시장 정보를 제공해주는 간단한 커뮤니케이션 기술을 사용하는 드럼넷(DrumNet) 프로젝트가 있다. 시장 가격과 판매 협업 기회 등의 정보를 제공해줌으로써 농부들이 그들의 농작물을 공정한 가격을 받고 판매할 수 있게끔 하는 것이다. 또한 시장의 투명성은 전반적인 판매 거래량을 증가시켜 식료품이 버려지는 것을 줄여준다.

[효율성을 높이기 위해 저비용의 기술을 사용] UN에 따르면 지구상의 5억 이상의 사람들이 휴대폰을 소지하고 있다고 한다. 기술 비용의 하락으로, 단순히 개인 간 커뮤니케이션 이상의 용도로 휴대폰 사용의 보급화를 가능하게 한 것이다. 니제르의 농부들은 시장 정보를 얻기 위해 휴대폰을 사용하고 있다. 이 어플리케이션 덕분에 지역 농작물 가격의 급등락으로 인해 얻는 가격 피해가 20%나 절감되었으며, 생산자와 소비자에게 공정한 가격을 제공할 수 있게 되었다. 비슷한 사례로, 그라민 재단과 구글이 협력하여 만든 ‘구글 트레이더’는 온라인 게시판으로 농부들과 상인들이 서로 연락을 주고받을 수 있는 공간이다. 이 게시판에서는 “농부들의 친구(Farmer's Friend)"과 같은 어플리케이션으로 농부들에게 날씨 정보나, 해충 또는 가축 관리에 관한 정보를 제공한다.

 


Agricultural production is only the first step in moving the world's food from farm to fork, according to Nourishing the Planet, a project of the Worldwatch Institute. The other links in the food chain -- harvesting, packaging, storing, transporting, marketing and selling -- ensure that food actually reaches consumers. Inefficiencies in these activities, rather than just low yields or poor farming techniques, are often to blame for food shortages and low prices for growers.

With the United Nations projecting a global population of more than 9 billion by 2050, increasing food chain efficiency will become ever more essential. Producers and consumers must be part of a food chain that feeds the world, provides fair prices to farmers and works in harmony with the environment. "When groups of small farmers better organize their means of production -- whether ordering the right inputs at the right time or selling their crops directly to customers -- they become more resilient to fluctuations in global food prices while also better serving local communities," said Robert Engelman, Executive Director of Worldwatch.

In "State of the World 2011," contributing author Samuel Fromartz uses the example of corn production in Zambia to illustrate how off-farm inefficiencies exacerbate food insecurity and poverty. Poor market access, unpredictable weather patterns, and insufficient infrastructure make small-scale agriculture a high-risk livelihood. Seasons of surplus corn production can be as detrimental as low-yielding ones. Large surpluses saturate local markets, and local farmers have no alternatives for selling their product. "Many do not have the luxury of picking when to sell or whom to sell to; they are desperate and need to sell to eat. So they take whatever price they can get," writes Fromartz.

Research done by Nourishing the Planet staff has found innovations in sub-Saharan Africa and other locations around the globe that improve market access, enhance farmer-to-farmer communication and harness simple information technology. These improvements in the food chain provide farmers with fair prices and also help increase food security by distributing food efficiently.

Nourishing the Planet recommends three ways that agriculture is helping to address gaps in the current food supply chain:

•Coordinating farmers: In Uganda, the organization Technoserve works with farmers to improve market conditions for sales of bananas. Technoserve helps individuals form business groups that receive technical advice and enter into sales collectively. Coordinating business has decreased transaction costs and helped farmers market their crops and compete with larger producers more effectively. Over 20,000 farmers now participate in the project. Farmers in the United States are also banding together to increase sales efficiency and fair prices. The Chesapeake Bay region's FRESHFARM Markets act as an organizational umbrella under which area farmers can coordinate, market and sell their products.

•Increasing market transparency: In Nairobi, Kenya, the DrumNet project uses simple communication technology to provide farmers with real-time market information. Having access to market prices and sale-coordination opportunities allows farmers to receive fair prices for their crops. And the transparency increases overall sales transactions, meaning that less food goes to waste.


•Using low-cost technology to boost efficiency: According to the UN, over 5 billion people on the planet now have a mobile phone subscription. As the cost of the technology drops, using the devices beyond personal communication makes sense. In Niger, farmers use mobile phones to access market information, an application that has reduced the fluctuation in regional grain prices by 20 percent and has helped ensure fair prices for producers and consumers. Similarly, the Grameen Foundation and Google have collaborated to develop Google Trader, an online bulletin board on which farmers and merchants can contact one another. The bulletin also includes applications such as "Farmer's Friend" a tool that offers farmers information on weather, pests and livestock management.


 

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