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SCM을 둘러싼 핫이슈와 논쟁

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by 김편 2012. 3. 9. 20:44

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원문. 셀웨이 라이언
번역. 박주영 인턴기자

CLO TIP. SCM·TPI 서비스 전문업체인 모더스링크(ModusLink)의 로르칸 쉬한 마케팅 부사장은 ▲세계 경제에서 중국의 위상 변화 ▲VUCA 지속 ▲위기관리의 중요성 등을 골자로 한 2012년 글로벌 SCM(공급망관리) 트렌드 Top 5를 꼽았다. 쉬한 부사장이 제시한 SCM 트렌드에 대해 기업정보·조사평가 기업인 던앤 브래드스트리트(Dun & Bradstreet)의 짐 라톤의 분석을 더해 정리했다. 

1) VUCA
VUCA는 경제용어로 불안정함(Volatile), 불확실성(Uncertain), 복잡성(Complex), 그리고 모호함(Ambiguous)을 뜻한다. 특히 지난 수년 동안 우리는 많은 불안정함을 겪었으며 이는 당분간 지속될 것으로 보인다.

라톤: "기업들은 공급망의 완전한 통제를 통해 여러 거시경제학적인 상황으로부터 그들을 보호하려고 한다. 기업들이 이러한 전략을 추구함으로써 그들 스스로를 문제의 위험에서 살아남게끔 하는 것이다. 우리는 다양한 지역에서 오는 원자재들로 인해 점점 더 복잡한 공급망을 보고 있다. 앞으로 공급망은 국제적이고, 시장 내 모든 사업자들 간 연계된 네트워크에 의존할 것이다."

2) 중국의 위상 변화
중국내 인플레이션과 임금 상승은 지각 변동을 가져왔으며 이는 중국의 매력을 떨어뜨리고 있다. 많은 사람들이 글로벌 공급망에서 중국의 역할을 의심하고 있다.

라톤: "글로벌 무대에서 중국의 역할이 계속 강조될 것이라 믿는다. 기업이 생각하는 것 보다 훨씬 더 복잡한 이유가 존재한다. 기존 요인들은 간단했을지 몰라도 현재 상황은 훨씬 더 복잡하다. 공급망 내 제조 단계에서 인건비 절감을 통해 비용을 줄이는 것은 중국의 노동 시장 변화에 따라 바뀌고 있다. 더 이상 공격적인 아웃소싱이 가장 이상적인 옵션이 아닐 수 도 있다."

3) 위기관리
2011년에도 글로벌 공급망에 영향을 미친 현상이다.

라톤: "위기관리 능력이 없는 기업은 살아남지 못한다. 실제로 지난해 일본 대지진의 상황이나 홍수 이후 태국의 상황이 좋은 사례가 될 것이다. 현실은 바뀌지 않을 것이다. 홍수나 화재 혹은 지진을 예측할 수는 없지만 공급망에서 이러한 재앙의 파괴력은 이해해야 한다.

4) 소매 유통망의 변화
온라인 채널의 비중 증가로, 전통적 소매업자들은 공급망 관점에서 협력하는 법을 배워야 할 것이다.

라톤: "만약 당신이 월마트의 경쟁자가 누구냐고 묻는다면, 월마트는 타겟이나 코홀(미국 내 대형 유통매장)이라고 대답하지 않을 것이다. 월마트의 답은 '아마존'일 것이다. 공급망 영향력 관점에서 보면 전략적이고 기술적인 요소가 존재한다. 이것은 당신이 여러 종류의 사업에 맞추어 공급망을 최적화해야 한다는 의미이고, 우리는 그 변화를 보게 될 것이다.

5) 공급망이 이윤 창출의 도구가 될 것인가?
시장의 불확실성으로 인해 부가가치의 역할이 커질 것이다.

라톤: "여기서 몇 가지 짚고 넘어가야할 것이 있다. 첫 번째는, 만약 내가 부가가치를 가지고 있고 당신은 그렇지 않다고 가정해보자. 나는 돈을 벌 것이다. 만약 내가 이를 공급망에 대한 이해로 더 잘할 수 있다면, 이러한 나의 능력과 경쟁력은 이윤창출을 가져다 줄 것이며 다른 경쟁자들을 시장에서 떠나게 할 것이다. 또 다른 것은, 당신의 공급망을 이끌고 그 과정을 최적화 하는 방법들을 찾는 것이다. 만약 당신이 사람들의 수요를 주도할 수 있다면, 그 수요를 이윤 창출 도구로 쓸 수 있을 것이다."


Supply Chain Roundtable
Where are we headed?
A. Selway Ryan 

Lorcan Sheehan, ModusLink’s Senior Vice President of Marketing, was kind enough to give us his Top 5 Supply Chain Trends for 2012. We asked Dun & Bradstreet’s Jim Lawton to provide his analysis to Sheehan’s views.

1.) VUCA 
The overall macroeconomic environment (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous). One of the things we’ve seen is a lot of volatility in the last few years, and it looks like it’s here to stay.

Lawton: “Companies are looking for control over their supply chain so they can insulate themselves from much of the macroeconomic environment. The challenge has become as companies have pursued these strategies, they have put themselves in the line of fire for problems. We’ve seen much more complex supply chains with materials coming from a wide variety of different places. Supply chains are now dependant on this international, interconnected network of all of these players.”

2.) China's Changing Role in the Supply Chain 
Inflation and rising wages have changed the landscape a bit, and made China less desirable of a location. We’re seeing a lot of people examining the role of China in the global supply chain.

Lawton: “I continue to believe that we’re going to see more and more of an emphasis with China on the global stage. One of the issues is that it’s a much more complex situation than companies were envisioning. The original driver was simple, but the current situation is much more complex. Lowering expenses on supply chains by reducing labor costs in the manufacturing phase of supply chains is changing because of the labor conditions in China. Aggressively outsourcing might not always be the most logical option.”

3.) Risk Management
 Major natural events impacted supply chains in 2011.

Lawton: “A company can’t afford for risk management to not be a major focus. If it wasn’t as a result of Japan, the flooding situation in Thailand is one more example. The reality is that it’s not going to change. You can’t anticipate a flood, or a fire, or an earthquake, but you do need to understand the significance of a disaster on the supply chain. That level of exposure is just too great.”

4.) Retail Channel Changes
The increasing percentage of online channels, something that traditional retailers need to learn to cope with from a supply chain perspective.

Lawton: “I suspect if you ask Wal-Mart who their biggest competitor is, they wouldn’t say Target or Kohl’s. They would say Amazon. In terms of the impact of the supply chain, there’s a very tactical and mechanical element. It’s a different type of supply chain that you need to optimize for a different type of business, and we’re clearly seeing that shift.”

5.) How can Supply Chains be a revenue enabler
Additional products that can help with the uncertainty of the market.

Lawton: “There are a couple of things there. One is if I’ve got the product and you don’t, I’m going to make the money. If I can do this by having a better understanding of my supply chain, that sort of capability and competency are going to allow companies to obtain revenue while others are going to be left out. The other piece is finding ways to drive your supply chain and fine-tune the processes. If you can move people to support demand better, you can manage demand as a margin enhancer.”

*** 구독문의 02 3282 3850 (담당 이명순 대리)

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