[CLO] 완두콩은 아마도 자연이 만들 수 있는 최고의 친환경적인 포장 디자인일 것이다. 완두콩은 작은 공간에 많은걸 포장하고 있고, 최소한의 자원을 효율적으로 사용하며, 무엇보다도 모든 포장 재료가 퇴비로 쓰일 수도 있다는 장점이 있다.
완두콩이 지닌 이러한 간단한 자연의 이치처럼, 아주 사소하고 간단한 친환경적 요소들이 공급사슬 상에서 단순 포장을 넘어 가치사슬을 만든다. 포장과 재포장은 사슬내의 모든 단계마다 항상 존재하는 것이며, 이는 제품디자인에서부터, 프로토타이핑, 조달 생산, 분배, 최종 소비자 판매와 구매 이후 소비자의 평생 관리에 이르는 것까지를 모두 포함한다. 그리고 제품을 만드는데 더 다양한 부품이 들고, 부품 배달에 더 많은 단계가 필요한 경우에는 더 많은 포장(환경 발자국)이 그 사슬에 개입된다. 제품을 만들기 위해 특정 장소로부터 포장되어 오는 모든 부품들은 탄소처럼 그들과 관련된 에너지와 자원의 사용 기록을 남긴다.
2011년 Visiongain 협회의 새로운 연구 보고서는 ‘탄소 배출량, 생산자의 책임능력, 쓰레기 감축 목표량 또는 발전된 포장 기술 등과 같은 요소의 다양성’으로 지속가능하고 친환경적인 포장 시장의 가치가 107억 달러에 육박할 것으로 예상했다. 이 보고서는 또한 개발도상국과 선진국간의 차이를 보여주고 있다. 하지만 무엇보다도 충격적이었던 점은 이러한 발전 추세가 침체된 세계 경제에 풍화작용을 일으키며 제품 가격을 인상시킬 것이라는 점이다.
지속가능한 포장 101 (Sustainable Packaging 101)
엑센츄어(Accenture) 보고서에 따르면 지속가능한 포장은 두 가지 색깔 특성을 가지고 있다. 첫 번째는 블랙(배송비 절감)이고 두 번째는 그린(환경 피해 절감)이다. 지속 가능한 포장은 베스트 엔지니어링, 에너지 관리, 자재 과학 그리고 제품의 라이프 사이클에 걸친 환경 영향 최소화 등을 통해 이루어진다. 지난 수십 년간 지속 가능한 포장에 대한 과학 연구와 엔지니어링 작업들을 보면, 몇 가지 시사점을 찾아 볼 수 있다.
지속가능한 포장 우수 사례
많은 기업들이 지속가능 포장에 있어 6가지 룰(R)을 중요시 하고 있다. Refill(리필), Reduce(절감), Recycle(재활용), Repurpose(다른 목적에 맞게 재창조), Renew(리뉴), Reuse(재사용). 월마트의 경우 7가지 룰(R)을 가지고 있는데, 이는 Remove Packaging (포장의 제거), Reduce Packaging(포장의 절감), Reuse Packaging(포장의 재사용), Renew(리뉴), Recycle(재활용 가능한), Revenue(경제적 효용), 그리고 Read(교육)이다. 혹은 10가지 환경 전략을 가지고 있는 곳도 있다. Replenish(보충), Reduce(절감), Re-explore(재발견), Replace(교체), Reconsider(재고), Review(리뷰), Recall(리콜), Redeem(보완), Register and Reinforce (등록과 강화).
소비자 제품 시장의 다양성으로 제조업자뿐만 아니라 여러 협회들도 지속 가능한 포장에 관심을 갖기 시작하고 있다. 올해 3월, 그로서리 판매 협회 (Grocery Manufacures Association 이하 GMA)은 맥킨지(Mckinsey) 조사 결과를 발표했는데, 이는 2005년 이후로 1억 5천 파운드 이상(8백만 파운드의 플라스틱과 5백만 파운드의 종이)이 절감되었으며, 2020년 까지 추가적으로 2억5천만 파운드가 절감될 것이라는 내용이었다. 이 조사를 위해 180개 이상의 포장 시행이 검토되고 평가되었다. GMA는 이러한 감축량이 미국 내 리포팅 회사의 총 평균 포장 무게의 19%절감 효과와 같다고 추측했다.
빠르게 변화하는 소비자 제품군에서는 2009년에 시작된 코카콜라의 포장 효율화 노력이 대략 8만5000 메트릭 톤의 포장 량을 줄였고, 이는 1억 달러 이상의 비용절감 효과를 가져다주었다. 코카콜라는 짧은 높이의 병 입구를 만들어 자재의 사용량을 줄였고, 가벼운 전통적 포장 소재를 사용하였으며, 포장에 있어 재활용 자재를 많이 사용했다. 최종 소비자 단계에서, 코카콜라시스템을 통해 배치된 병과 캔의 36%를 직접적으로 회수하였고, 유통업자들과 지속적으로 협조하면서 회수 노력을 계속했다.
전자제품 시장에서는, 2008년 델컴퓨터가 2012년까지 8백만 달러와 20만 파운드의 포장 중량을 절감하기로 목표를 새웠는데 이는 세 가지 테마 (큐브, 콘텐츠, 커브)로 이루어진다.
위의 예시처럼, 델컴퓨터는 그들의 제품 포장에 있어 스티로폼, 골판지, 종이 펄프 등의 사용을 줄여 좀 더 친환경적이고 비용 효율적인 방법을 찾으려고 노력했다. 그 결과 대나무를 이용한 포장 법을 개발하여 삼림 관리 협회(Forest Stewardship Council)에서 인증한 지속가능한 포장으로 인정받았다. 지금까지 델컴퓨터는 8천 7백만 파운드의 포장 중량을 감축하였으며, 그들의 재활용 사용 목표치도 거의 달성했다.
포장 디자인은 공급사슬 내 가치창출의 기회
우수한 제조업체들은 지속가능한 포장 디자인과 제조를 통해 제품의 가치사슬 내에서 효율성을 높인다. 기업들은 간단한 포장 방법이 공급사슬 전반에 걸쳐 조달, 에너지 사용량, 유통, 연료비를 감축시키는데 도움을 준다는 것을 깨닫고 있다. 골판지 포장이 각광받던 시대는 재활용 가능한 재료를 사용한 포장으로 전환되고 있다. 또한, 원자재의 사용과 탄소 배출량 쓰레기 배출량의 절감은 결국 제조비 절감의 결과를 가져온다.
소비자가 사용 후 배출하는 폐기물은 공급사슬에 있어 가장 큰 낭비 요소이므로, 소비자에게 직접 배달을 고려해 하는 최소의 포장법은 공급 사슬 최적화에 큰 도움이 된다. 위에서 언급한 엑센츄어(Accenture) 보고서는 ‘루트 계획과 조달 소프트웨어를 통한 공급 사슬 내에 있는 기업 간의 협력이 화물 활용 량을 최적화 하는데 필수적인 요소’라고 말한다. 특히, 소매업자들은 앞장서서 벤더들이 화물을 혼재하기 위해 필요한 파렛트나 ‘트레일러 피트’를 제공할 수 있도록 하여야 한다. 또한 소매업상의 계획자들이 최적 운송 수단을 결정하며 여러 배송지의 기회를 찾아야 한다.
공급 사슬 최적화 (Accenture)
위의 다이어그램에서 볼 수 있듯이, 엑센츄어 보고서는 제품의 수명주기 전반에걸친 포장과 재포장의 단계들을 파악하고 자재의 사용을 최적화함으로써 포장·재포장 반복의 번거로움을 줄일 수 있다고 제안하고 있다. 제품 공급사슬상에서 즉각적인 재활용과 대체 자원의 사용을 통해 포장으로 인해 만들어지는 쓰레기의 양을 줄일 수 있는 것이다. 또한, 회수 시스템으로 만들어지는 쌍방향 운송 흐름을 통해 재활용 가능한 포장 자재들이 매립지로 가지 않고 다시 공급사슬 내에서 활용 될 수 있도록 하는 것 또한 하나의 방법이다.
The pea pod is possibly the greatest sustainable packaging design nature can provide. It packs a lot in a small space, efficiently uses the minimum amount of resources…and best of all its compostable…well sort of unless I eat it!
And like the simple pea pod, few sustainability attributes in a supply chain come together across the value chain than packaging. Packaging and repackaging is ubiquitous along every step of the chain, from product design, prototyping, procurement production, distribution, consumer end use and post consumer end-of-life management. And the more parts that are in use in making of a product, and steps along the way to deliver the parts, the greater the packaging (and hence environmental footprint) involved along that chain. And for every packaged part that comes from someplace else to make a product, a similar carbon, energy and resource use can be measured.
That’s why sustainable practices in packaging are so important in driving supply chain efficiency…and why innovation in the ‘green’ packaging sector has been “white hot” the past several years. A study by Accenture found that retailers can realize a 3 percent to 5 percent supply chain cost savings via green packaging initiatives. So if you extrapolate that type of savings out across multiple tiers of supply chain activity, where packaging is the common denominator, the efficiencies and savings can rack up quickly.
A new report from research organization Visiongain finds that because of a variety of drivers such as carbon emissions, extended producer responsibility and waste reduction targets plus advanced packaging technologies, the sustainable and green packaging market’s worth is expected to reach $107.7 billion in 2011. Their report shows varying degrees of growth from developed to developing nations; however what’s striking is that the growth trend is weathering the slumping global economy and higher production costs.
Sustainable Packaging 101
Sustainable packaging solutions deliver around two colors according to the Accenture report: black (deliver reduced costs) and green (reduce environmental impacts). Sustainable packaging relies on best engineering, energy management, materials science and life cycle thinking to minimize the environmental impact of a product through its lifecycle. Given the past decade or so of science and engineering work around sustainable packaging, there are some discovered and tested attributes, such as:
1.Reducing packaging and maximizing the use of renewable or reusable materials
2.Using lighter weight, less toxic or other materials which reduce negative end-of-life impacts
3.Demonstrating compliance with regulations regarding hazardous chemicals and packaging and waste legislation ( such as the European Directive 94/62/EC on Packaging and Packaging Waste)
4.Optimizing material usage including product-to-package ratios
5.Using materials which are from certified, responsibly managed forests
6.Meeting criteria for performance and cost (e.g., minimize product damage during transit)
7.Reducing the flow of solid waste to landfill
8.Reducing the costs associated with packaging (i.e., logistics, storage, disposal, etc.)
9.Reducing CO2 emissions through reduced shipping loads
Best in Class Examples
I have seen companies stress the importance of the 6 R’s of sustainable packaging (refill, reduce, recycle, repurpose, renew, reuse; Walmarts 7 R’s of Sustainable Packaging (Remove Packaging, Reduce Packaging, Reuse Packaging , Renew(able), Recycle(able), Revenue (economic benefits), and Read (education); and even the 10 R’s eco-strategy (Replenish, Reduce, Re-explore, Replace, Reconsider, Review, Recall, Redeem, Register and Reinforce).
Associations are stepping up to the plate as well as manufacturers in a variety of consumer product markets. In March of this year, the Grocery Manufacturers Association (GMA) announced the results of survey research by McKinsey that indicated elimination of more than 1.5 billion pounds (800 million pounds of plastic and more than 500 million pounds of paper) since 2005, and another 2.5 billion pounds are expected to be avoided by 2020. Over 180 packaging initiatives were identified and evaluated. The GMA estimated that the reduction would be equal to a 19 percent reduction of reporting companies’ total average U.S. packaging weight.
In the fast moving consumer goods category Coca Cola’s packaging efficiency efforts just in 2009 avoided the use of approximately 85,000 metric tons of primary packaging, resulting in an estimated cost savings of more than $100 million. The company rolled out of short-height bottle closures, reducing material use, implemented traditional packaging material light weighting; and used more recycled materials in packaging production. At the end consumer point, the company has also supported the direct recovery of 36% of the bottles and cans placed into the market by the Coca-Cola system and continues to work with distributors on increasing recovery efforts.
In the electronics space, Dell Computer committed in 2008 to reduce cost by $8 million and quantity by 20 million pounds of packaging by 2012 centered around three themes (cube, content, curb):
*Shrinking packaging volume by 10 percent (cube)
*Increasing to 40 percent, the amount of recycled content in packaging (content)
*Increasing to 75 percent, the amount of material in packaging to be curbside recyclable (curb).
As an example, Dell wanted to find a greener, more cost efficient way to package its computers by eliminating foams, corrugated and molded paper pulp. The solution was sustainably sourced bamboo packaging certified by the Forest Stewardship Council. So far, Dells efforts have resulted in eliminating over 8.7 million pounds of packaging, and they have nearly met their recycled content goal.
Opportunities to Leverage the Supply Chain from Design to Post Consumer Package management
High performing manufacturing companies are clearly using sustainable packaging design and manufacturing as a way to lever efficiencies through the product value chain. Companies are finding that using less complex packaging helps cut sourcing, energy production and distribution and fuel costs across the supply chain. The glory days of corrugated packaging as the one stop solution are being replaced with reusable packaging options. Also, reducing the consumption of raw materials, carbon emissions and waste generation reduces manufacturing costs.
Since disposal by consumers is one of the largest waste streams in the supply chain, using less packaging of direct-to-consumer shipments also offers great opportunities for supply chain optimization. The previously mentioned Accenture report recommends that through route planning and sourcing software, “collaboration across the companies in the supply chain is necessary to maximize freight utilization. In particular, retailers need to proactively encourage vendors to provide pallet or “trailer feet” specifications for collecting shipments… retailer’s planners can determine the optimum transportation mode and look for multi-stop opportunities.”
Optimized Supply Chain (Accenture)
As shown in the accompanying diagram, Accenture suggests there are opportunities to reduce the packaging/un-packaging cycle by addressing the product life-cycle and optimized material use. Through ongoing recycling and the use of alternative materials throughout the product value chain, opportunities are created to reduce the volume of packaging waste. Also, take back programs create a two-way transportation flow, with reusable packaging materials being sent back up the supply chain rather than to a landfill.
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