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코카콜라 "공급망 가시성을 확보하라"

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by 김편 2012. 6. 3. 03:30

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원문. 배리 호펠더
번역. 박주영 인턴기자

CLO's TIP. 최근 코카콜라는 ITC 인포텍과 SAP 컨설팅을 통해 3가지 관점에서 공급망을 개선 중이다. 첫째, 기업의 목표와 공급망 전략의 목표를 맞춰라. 둘째, 공급망 내 일정한 지표 개발을 통해 꾸준한 이윤창출과 지표의 일관성을 달성하라. 셋째, 사업시행 전 과정을 검토하여 원인과 결과 분석을 통해 지속적인 개선을 추구하라.

[CLO] 코카콜라는 ITC 인포텍과 SAP 컨설팅을 통해 공급망을 위한 적극적 투자를 진행 중이다. 코카콜라의 글로벌 공급망은 공장, 제조업자, 창고 그리고 고객과 같은 복잡한 요소와 목적에 따라 여러 종류의 생산라인을 가지고 있다. 이들에게 도전과제는 전략적인 의사결정을 위한 실시간 정보를 지속적으로 얻는 것이다.

"그들의 목표는 빠른 정보를 통해 공급망과 의사결정 전략을 수립하는 것이었다." 공급망 컨설팅업체인 ITC 인포텍 벤키 쿠마의 말이다. 그는 "코카콜라는 공장들 간의 일정한 지표를 얻기 힘든 상태였다. 또 비교 가능한 정확한 정보를 얻는 것 또한 어려운 상태였다. 게다가 보고 방침이 일정하지 않고 심지어 어떤 직원들은 그들 자료를 퍼뜨리는 것을 원치 않아 큰 장애를 안고 있었다."고 설명했다.

일정한 규칙이 정해져 있지 않았기 때문에 현존하는 지표체계는 코카콜라에게 충분하지 않았다. 심지어는 서로 다른 KPI를 사용하여 결품율이나 충족률과 같은 간단한 것에서도 차이가 났다.

APO(Advanced Planning & Optimization)와 SAP 소프트웨어를 적용했음에도 불구하고 코카콜라는 여전히 그들 경로와 시장에 적합한 개선방안을 내놓지 못하고 있었다.

코카콜라 북미지점은 SAP의 BusinessObjects와 ITC의 Supply Chain Performance Management(공급망 관리)를 결합하여 사업에 적용하기로 결정한다. 이는 코카콜라가 가시성을 통해 한쪽과 다른 끝 쪽을 잇는 공급망 과정을 일정하게 운영되도록 하여, 사업 목표와 공급망 목표를 효율적으로 달성하게 한 전환점이 되었다.

당시 그들이 공급망을 위해 세운 원칙은 다음과 같다.
◎ 지표의 표준화
◎ 공급망 내 지표 통일을 통해 지속적인 이윤 창출에 기여
◎ 콜라에 국한되지 않고 사업 내 기준에 충실
◎ 사업 변화에 따른 체계화된 리포팅 시스템의 개발

"SAP BusinessObjects는 우리 프로젝트의 원칙과 아주 잘 맞아떨어졌다."고 코카콜라의 메트릭스 프로그램 매니저 러스로달은 말했다. 또 그는 "이 애플리케이션은 공급망 협회의 SCOR 모델에 충실했으며 동시에 코카콜라를 위한 맞춤형 지표를 만들어주었다."고 덧붙였다. 

SAP는 아래의 세 가지 단계로 접근하였다.
1. 개념의 증명: 우선 콜라 시장의 기능성과 확장성, 유연성 등을 분석.
2. 설립 단계: 지표 체계와 리포팅 시스템을 위한 엄격한 기준을 설립하고 쉽게 실행할 수 있는 측정기술을 개발.
3. 실행 단계: 장기적 관점에서의 지표 체계를 분석하고 이를 개선하기 위한 노력.

SAP BusinessObjects의 Supply Chaing Performance Management(공급망 시행관리)는 ITC 인포텍에 의해 2010년 시작됐다. 12명의 전문가가 투입되어 공급망, 사업 창고, 기업 포탈, 운송과 프로젝트 관리 등을 분석하였다. 여러 번의 테스트와 구조적 분석을 통하여 현재 이 애플리케이션은 수요 계획과 생산 그리고 고객 서비스 등과 같은 공급망 수행지표를 측정한다. 수행 결과는 실시간으로 조회가능하며 사용자들은 융통성 있게 보고서와 그들의 관심과 우선순위에 따른 자료를 분류하여 볼 수 있다.

북미 지점의 개선사례를 통해 코카콜라는 공급망 전략을 모니터링하고 관리하는 일관적이고 공통된 지표를 전 세계 지사에 공표할 방침이다. 이 전략은 코카콜라의 공급망 전략과 의사결정이 실시간 핵심 정보에 기반을 두어 내려질 수 있게 할 것이다.


Things Go Better With Coke’s Supply Chain
by Barry Hochfelder

Soft-drink giant pours business to ITC Infotech and SAP Consulting

Coke’s global supply chain is a vastly complex network of plants, bottlers, warehouses and customers, along with multiple product lines following multiple supply chains with differing objectives. The challenge: achieving consistent reporting and having real-time information on which to base tactical and strategic decision making.

“The object was a supply chain and decision-making strategy [achieved] through fast information and metrics,” said Venktesh (Venky) Kumar, Global Leader of Supply Chain Consulting, for ITC Infotech. “Coke couldn’t get consistent metrics across the plants. It was difficult to get accurate information to compare. Plus, Coke had new ventures; reporting rules weren’t consistent and some people went back to spread sheets and had only their own information.”

Because the same set of rules was not used throughout the company, the existing metrics system wasn’t sufficient for Coke. Even when using different KPI’s (Key Performance Indicators), simple things like stock out and fill rate were different.

Despite implementation of Advanced Planning & Optimization (APO) and SAP software, Coke still struggled with the right intelligence that was relevant for its routes and markets.

The system went live with Coca-Cola North America, combining SAP BusinessObjects with ITC’s Supply Chain Performance Management. The implementation ? completed in cooperation with SAP Consulting ? has been rolled out across the North American region and is a key milestone for Coca-Cola, allowing it to effectively align supply chain goals with business goals, providing visibility into end-to-end supply chain processes to help drive process consistency.

Coke established a set of supply chain guiding principles it wanted implemented:

◎ Focus on metrics needing no manual intervention
◎  Focus on metrics to drive profit consistency and metric consistency across the supply chain
◎ Focus on industry standards that are not Coke specific
◎ Develop a robust system for reporting hierarchies that change when business changes


“SAP BusinessObjects Supply Chain Performance Management aligns very well with the guiding principles of our project,” said Russ Rodal, Metrics Program Manager, Coca-Cola Co. “The application tightly follows the Supply Chain Council’s SCOR model, and while it allows for customizing the metrics, we are trying not to.”

ITC and SAP created what they call a “different” solution because of understanding of metrics and score management framework and change management, says ITC’s Kumar. “We installed a three-phase approach:

1. Proof of concept: Primarily to validate functionality, scalability and flexibility in Coke’s environment.

2. Foundation phase: Create a robust foundation for metrics and reporting, a measurement that’s easy to implement out of the box.

3. Exploitation phase: Identify long-term metrics and improve them on an ongoing basis. This step is under way.”

The implementation of SAP BusinessObjects Supply Chain Performance Management was begun by ITC Infotech in 2010. A project team of 12 experts was involved in the implementation, focusing on supply chain, business warehouse, enterprise portal, delivery and project management. After multiple rounds of tests and architectural reviews, the application today reports the supply chain performance for the areas of demand planning, production and customer service. The performance scores are available on a real-time basis and users have the flexibility to create their own reports and dashboards based on their areas of interest and priority.

As the North American application advances, Coca-Cola is planning a global rollout that will help it map, manage and monitor supply chain strategy, have consistent definition and common data sources for metrics. The strategy will help empower Coke’s supply chain strategy and tactical decision making through real-time access to critical information.

Takeaways:
Align supply chain strategies with corporate objectives
Focus on metrics to drive profit consistency and metric consistency across the supply chain
Support continuous improvement with an end-to-end view of performance and root-cause analysis

※구독문의 02 3282 3850 (미디어케이앤 손현정 과장)

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