원본. 서플라이체인 디지털
번역. 박주영 인턴기자
CLO's TIP 연료가격이 오를수록 선박 소유자는 큰 부담이 된다. 운영비용이 증가돼 운송예산의 낭비를 발생시키고, 사회적으로는 언론과 소비자, 그리고 주주들이 기업들에게 이산화탄소 배출량을 측정해 절감하라는 압박을 가하게끔 한다. 이러한 복합적 요소들이 기업들에게 연료 효율화를 추구(녹색물류실천)하게끔 만드는 것이다.
이미 연간 1억 톤 이상의 이산화탄소를 배출하고 있는 해상 운송에서는 배출량을 절감하기 위한 다양한 노력들이 시도되고 있다. UN의 IMO는 선박의 효율성을 높이기 위한 다양한 방법들을 개발하기 위해 많은 시간을 투자하고 있다. 이 뿐만 아니라 코카콜라, 나이키, 월마트와 같은 세계적 기업들은, 화물 운송 환경 관련 단체(CCWG)의 주도아래 컨테이너 고유 인덱스를 만들기 위한 컨테이너 선사에 가입했다.
공급사슬 관리자들의 창의적 접근방식은 연료 효율성의 증대와 운송 밀도의 증가를 가져올 수 있다. 또한, 선박은 더욱 효율적으로 설계될 수 있으며, 좋은 선체와 속도 감소 시스템 및 폐열 회수 시스템 등이 내장된 연료절감 기술을 갖출 수 있다. 뿐만 아니라 공기 윤활 시스템, 선체 코팅, 선진화된 ‘보스 캡 핀’ 프로펠러의 설치 등으로 LNG, 연료전지, 하이브리드, 태양 심지어 풍력 발전 시스템 등을 이용한 대체 전력 생산을 할 수 있다. 새로운 연료 첨가제, 촉매, 엔진 윤활유 및 바이오 연료가 개발되었으며, 첨단 선체 코팅은 선박과 파도 사이에 마찰을 줄일 수 있다.
왜 이러한 조치들은 연료비를 줄이고 탄소 배출량을 줄일 수 있다고 했을 때 진작 이루어지지 않았을까?
한 가지 이유는, 최근까지만 해도 선박의 원동력이 되었던 중유인 벙커유는 싸고 풍부했기 때문이다. 선박이 많은 양의 연료를 소모하기는 하나, 화물을 가득 실은 선박은 매우 수익성이 높아 겨우 몇 프로를 절감하여 연료비를 줄이는 것은 쉽게 간과되었다.
더욱이, 해상운송 산업은 단순 소유자와 소유운영자로 양분되어 운영되고 있다. 단순 소유주들은 그들 선박 효율성을 높이기 위해 큰 투자를 하여도 그 이득이 화주나 용선 계약자에게로 돌아가므로 이를 주저하게 되는 것이다.
Carbon War Room은 두 가지 해결책을 제안했다. 첫째는 공급사슬 관리자와 선박 사용자에게 선박 효율성 데이터에 접근 가능하도록 하여, 연료 효율성을 염두에 둔 선박 선택을 하게끔 유도하는 것이다. 두 번째는 용선 계약자와 선주/운영인 혹인 운영인과 항만청 간 계약에서 연료 효율성을 고려하고, 비용 절감을 가져다주는 기술들을 개발하게끔 장려하는 것이다.
There Will Be Blood - On the Supply Chain
Carbon's impact on the future of the global supply chain
Supplychain Digital
Fuel price increases, passed on by the ship owners through surcharges or increased operating costs, have laid waste to transport budgets, at the same time as media, consumers, shareholders and regulators apply pressure on organizations to measure and lower their carbon emissions. This combination has forced companies to look for steps to become more fuel-efficient.
There is already plenty of work going on to reduce emissions in the shipping industry, which annually emits more than a billion tons of CO2. The UN’s International Maritime Organization (IMO) has put significant time into developing methodologies to improve vessel efficiency. Meanwhile, high-profile companies including Coca-Cola, Nike and Wal-Mart, have joined container lines to create a container-specific index, under the banner of the Clean Cargo Working Group (CCWG).
Creative approaches from supply chain managers can lead to an increase in fuel efficiency and an increase in shipment density. Ships can also be designed more efficiently, with better hull shapes, built-in speed reductions and waste heat recovery systems, while many fuel-saving technologies can be retrofitted: air lubrication systems, hull coatings, propeller ‘Boss Cap Fins’ can be installed, advanced propeller and thrusters introduced, and there are a multitude of alternative power arrangements, including LNG, fuel cells, hybrid, solar and even wind power systems. New fuel additives, catalysts, engine lubricants and biofuels have been developed, while advanced hull coatings can reduce friction between the ship and the waves.
Why are these measures not being taken up more readily, when they would cut fuel bills and reduce carbon emissions?
One reason is ? until recently ? bunker fuel, the heavy fuel oil used to power ships, has been cheap and plentiful. While ships consume large amounts of fuel, a ship laden with cargo is extremely profitable so methods to reduce fuel costs by a few percentage points will be easily missed.
Furthermore, the industry is divided into owners and owner-operators. There is little incentive for owners to make large-scale investments to improve the efficiency of their ships, when the shipper/charterer of the vessel will benefit from the savings.
Carbon War Room has identified two solutions: Firstly, to give supply chain managers and vessel users access to vessel efficiency data, so that decisions in vessel use can be made with fuel efficiency in mind. Secondly, to encourage efficiency to be factored into contracts between charterers and owners/operators, and between operators and ports, to encourage investment in money-saving efficiency technologies.
There is appetite across the globe in shipping for a revolution in the way efficiency data is used, clean technologies and measures are financed and the way that contracts are written-up. Carbon War Room is working with the world’s largest ports, shippers and charterers to trigger a market shift. For businesses that depend on shipping for their trade, this is a great opportunity to exploit the supply chain efficiencies latent in maritime.
***구독문의: 손현정 과장(02 3282 3850)
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